
Moderatorzy: Estraven, Moderatorzy
jolabuk5 pisze:KĄCIK MUZYCZNY
Dziś ostatni piątek przed końcem Karnawału, a zatem znów będzie rozrywkowo i tanecznie![]()
Kiedy opowiadałam w Kąciku o walcach, dość pobieżnie potraktowałam walce najbardziej znane, można by powiedzieć - najcenniejsze perły w kolekcji tych tańców, czyli walce Jana Straussa syna. W ciągu 74 lat życia (1825-1899) Strauss skomponował ich około 200, pierwsze "dorosłe" utwory powstawały w latach 40. XIX wieku, ostatni został napisany w 1897 r., ale te najsławniejsze stworzył Król Walca w latach 60. (Nad pięknym, modrym Dunajem, Życie artysty, Opowieści Lasku Wiedeńskiego), a kolejne, równie znane - w następnym 20-leciu, w którym pojawiły się też na scenie wspaniałe straussowskie operetki (Zemsta nietoperza, Noc w Wenecji, Baron cygański).
Posłuchajmy dziś najpopularniejszych walców Johanna Straussa - syna.
Zaczniemy od Gazetek porannych (Morgenbletter) z 1864 r. (Koncert Noworoczny Wiedeńskich Filharmoników 2010, dyryguje Georges Pretre)
Następny w kolejności to już ten najsłynniejszy walc Króla walców, czyli Nad pięknym, modrym Dunajem (An der schönen blauen Donau), 1867 (tu wersja z Koncertu Noworocznego 1987 r., orkiestrą Wiener Philharmoniker dyryguje Herbert von Karajan).
W tym samym roku 1867 powstał piękny walc Życie artysty (Künstlerleben), w filmie zilustrowany portretami kobiet, autorstwa współczesnego rosyjskiego malarza, Konstantina Razumova. (The Concordia Orchestra, Foster Beyers).
Rok później Strauss skomponował swój niezwykle popularny walc Opowieści Lasku Wiedeńskiego (Geschichten aus dem Wiener Wald) (Vienna Symphony Orchestra dyryguje Robert Stolz)
Czy zdarza wam się mylić poszczególne walce Johanna Straussa? Bo mnie tak. No, oczywiście Nad pięknym modrym Dunajem jest zawsze rozpoznawalny, ale inne? Jednak Opowieści Lasku Wiedeńskiego też nigdy nie mylę, a to dzięki sławnej scenie z filmu Wielki Walc z 1938 r., pokazującej jak mógł wyglądać w tym przypadku proces twórczy. Popatrzcie.
![]()
I ostatni już dziś walc z tego okresu twórczości Straussa - Wino, kobiety i śpiew (Wein, Weib und Gesang) 1869, (tu w nieco skróconej wersji wykonuje go Strauss Chamber Orchestra, dyryguje Horst Sohm).
Ten walc z kolei kojarzy mi się ze starym dowcipem, w którym lekarz zwraca się do pacjenta:
- Jeśli idzie o wino, kobiety i śpiew, to spokojnie może pan śpiewać...
EDIT: Proszę, oto zapowiadany ciąg dalszy straussowskich walców, tym razem tych pisanych w latach 1870-1890.
1. Wiedeńska krew (Wiener Blut) - 1873 (orkiestrą Berlińskich Filharmoników dyryguje Herbert von Karajan, a oglądamy widoki Wiednia)
Walc ten posłózył później do stworzenia operetki pod tym samym tytułem. Tak brzmiał w wykonaniu Ingeborg Hallstein i Rene Kollo w filmie z 1971 r.
2. Chyba nieco mniej znany z nazwy, ale świetnie znany muzycznie walc Róże południa (Roses from the South) z 1880 r. (Koncert Noworoczny z Wiednia 2018, dyryguje Riccardo Muti)
3. Odgłosy wiosny (Frühlingsstimmen) 1883, (Koncert Noworoczny z Wiednia 1989, dyryguje Carlos Kleiber).
4. Melodie do walca Skarb (Schatz) z 1886 r. zostały zaczerpnięte z operetki Johanna Straussa Baron cygański. (Koncert Noworoczny z Wiednia, ale nie wiem, z którego roku).
5. I na koniec - Walc cesarski (Kaiser-Walzer) z 1888 r., (Ponownie Koncert Noworoczny z Wiednia, 1987, dyryguje Herbert von Karajan).
Użytkownicy przeglądający ten dział: nfd i 32 gości