Wrocław-projekt uchwały RM w sprawie opieki nad zwierzętami

Na adres Wolontariatu dla bezdomnych zwierząt, w imieniu którego wysłałyśmy pismo z 527 podpisami do urzędu miejskiego, otrzymaliśmy projekt uchwały Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław w 2012 roku.
Z tego wynika, że urząd także nas prosi o konsultację, którą zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt musi przeprowadzić w ciągu 21 dni, tj. w tym przypadku do 21 lutego 2012. Do końca marca uchwała musi być przyjęta przez Radę Miejską.
Bardzo prosimy o uwagi i wskazówki
Projekt
UCHWAŁA NR……......../2012
RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA
z dnia……………..……..2012 r.
w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław w 2012 roku
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm. )) i art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm. )) Rada Miejska Wrocławia uchwala, co następuje:
§1
Przyjmuje się program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wrocławia.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik
do uchwały Nr………..…
Rady Miejskiej Wrocławia
z dnia……………...2012 r.
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław w 2012 roku
§ 1
Celem programu zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław jest:
1) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom z terenu Gminy oraz poszukiwanie nowych właścicieli dla zwierząt;
2) ograniczenie populacji bezdomnych zwierząt;
3) sprawowanie opieki nad kotami wolno żyjącymi;
4) edukacja mieszkańców w zakresie humanitarnego traktowania zwierząt oraz obowiązków właścicieli wobec zwierząt domowych.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) Gminie, należy przez to rozumieć Gminę Wrocław;
2) Schronisku, należy przez to rozumieć Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt przy ul. Ślazowej 2 we Wrocławiu, prowadzone przez organizację społeczną, która została wyłoniona w otwartym konkursie ofert na realizację zadania pn. „Zapewnianie opieki zwierzętom bezdomnym na terenie Gminy Wrocław”;
3) Zwierzętach bezdomnych, należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały;
4) Zwierzętach domowych, należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
5) Kotach wolno żyjących, należy przez to rozumieć koty urodzone lub żyjące na wolności (żyjące w otoczeniu człowieka w stanie dzikim);
6) Programie, należy przez to rozumieć Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie Gminy Wrocław w 2012 roku.
§ 3
1. Działania związane z realizacją Programu prowadzą:
1) Schronisko;
2) Straż Miejska Wrocławia;
3) Organizacje społeczne, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt.
2. Działania związane ze znakowaniem psów i ich rejestracją prowadzi Wydział Środowiska i Rolnictwa;
3. Funkcje koordynatorów działań związanych z realizacją Programu pełnią
w zakresie posiadanych kompetencji: Departament Nieruchomości
i Eksploatacji oraz Departament Infrastruktury i Gospodarki.
§ 4
1. Działania związane z zapewnieniem opieki bezdomnym zwierzętom na terenie Gminy realizowane są poprzez:
1) wyłapywanie z terenu Gminy zwierząt bezdomnych, w pierwszej kolejności, chorych, rannych lub takich, które stanowią zagrożenie dla mieszkańców;
2) zapewnienie zwierzętom bezdomnym miejsc w Schronisku oraz objęcie ich opieką pielęgnacyjną i weterynaryjną;
3) prowadzenie w Schronisku sterylizacji chirurgicznej zwierząt przebywających tymczasowo w schronisku;
4) znakowanie wszystkich psów w Schronisku elektronicznymi mikroprocesorami i ich rejestracja;
5) poszukiwanie nowych właścicieli dla zwierząt bezdomnych, przebywających tymczasowo w Schronisku;
6) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt bezdomnych;
7) współpracę z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, w celu poszukiwania domów docelowych lub tymczasowych dla psów i kotów.
2. Ograniczenie liczby zwierząt bezdomnych realizowane jest poprzez:
1) prowadzenie działań edukacyjnych wśród mieszkańców w zakresie opieki nad zwierzętami oraz humanitarnego, odpowiedzialnego i zgodnego z prawem ich traktowania;
2) prowadzenie bezpłatnego programu znakowania i rejestracji oznakowanych psów;
3) egzekwowane przepisów prawa, w tym lokalnego, w zakresie obowiązków właścicieli zwierząt domowych, określonych przepisami o utrzymaniu czystości i porządku.
4) propagowanie sterylizacji chirurgicznej zwierząt;
5) umożliwienie bezpłatnego usypiania „ślepych miotów” właścicielom zwierząt domowych;
6) wyznaczenie w Schronisku miejsca dla zwierząt gospodarskich;
7) współpraca z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt w zakresie promowania przeciwdziałania bezdomności psów i kotów.
3. Opieka nad kotami wolno żyjącymi oraz ograniczenie ich populacji realizowana jest poprzez:
1) umożliwienie społecznym opiekunom kotów wolno żyjących wykonywania u tych zwierząt zabiegów sterylizacji chirurgicznej na koszt Gminy;
2) pomoc w dokarmianiu kotów wolno żyjących poprzez nieodpłatne wydawanie zarejestrowanym, społecznym opiekunom tych zwierząt karmy suchej;
3) udzielanie społecznym opiekunom kotów przez Schronisko doraźnej pomocy podczas wyłapywania kotów do sterylizacji chirurgicznej;
4) przygotowanie i rozpropagowanie apelu do zarządców i właścicieli nieruchomości na terenie Gminy o przystosowanie obiektów tak, aby koty wolno żyjące znalazły schronienie;
5) udzielanie społecznym opiekunom kotów przez Schronisko doraźnej pomocy w leczeniu chorych kotów wolno żyjących;
6) przyjmowanie do Schroniska w celu leczenia kotów wolno żyjących, które zachorowały bądź uległy wypadkom;
7) umożliwienie społecznym opiekunom kotów bezpłatnego usypiania „ślepych miotów" wolno żyjących kocic w Schronisku;
współpraca z organizacjami pozarządowymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt w celu usprawnienia sterylizacji i dokarmiania kotów w mieście oraz znajdowania domów adopcyjnych dla kotów, które z uwagi na stan zdrowia lub wiek nie mogą dłużej żyć na wolności.
4. Edukacja mieszkańców w zakresie humanitarnego i odpowiedzialnego traktowania zwierząt realizowana jest poprzez:
1) działania edukacyjne w zakresie odpowiedzialnej i właściwej opieki nad zwierzętami, ich humanitarnego traktowania, propagowania sterylizacji i kastracji oraz znakowania, a także adopcji zwierząt bezdomnych;
2) współpraca z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt w organizowaniu akcji, konkursów, prelekcji i innych przedsięwzięć, których celem jest propagowanie zapobiegania bezdomności zwierząt i właściwego stosunku do nich;
3) zamieszczanie na stronach internetowych treści propagujących humanitarny i odpowiedzialny stosunek do zwierząt.
§ 5
1. Finansowanie działań realizowane będzie ze środków przeznaczonych na prowadzenie Schroniska oraz środków Wydziału Środowiska i Rolnictwa – łącznie 2 530 000zł.
2. Zadania dotyczące prowadzenia Schroniska, zorganizowania pogotowia dla zwierząt, koordynacji akcji sterylizacji chirurgicznej i dokarmiania kotów wolno żyjących a także, częściowo działań edukacyjnych Gmina powierzyła w drodze konkursu organizacji pozarządowej, która uzupełni finansowanie zadania swoim wkładem finansowym i rzeczowym.
9 stycznia 2012 r. otrzymaliśmy z urzędu miasta odpowiedź na nasze pismo, podpisane przez 527 osób. Pismo to było adresowane do Dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej Wojciecha Kaczkowskiego, który jest jednocześnie zastępcą Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki, departamentu wykonującego czynności związane ze zwierzchnictwem Prezydenta nad Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt, i także przez p. dyrektora została podpisana odpowiedź.
Wcześniej 4 stycznia w urzędzie zostało złożone zapytanie o losy naszego pisma, ponieważ (zgodnie z KPA) minął miesięczny termin na udzielenie odpowiedzi przez urząd.
Poniżej wklejam skany i linki . Przepraszam za różną wielkość stron, ale mam nadzieję, że są czytelne.
Prosimy o uwagi po przeczytaniu.



http://imageshack.us/photo/my-images/225/1jpgaoe.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/208/2jpguo.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/716/3jpgo.jpg/
Oto ostateczna wersja pisma w sprawie sterylizacji kotów miejskich. Pod pismem zebraliśmy 527 podpisów. Teraz czekamy na odpowiedź miasta i przede wszystkim na zaproszenie do rozmowy.
Duża część podpisów została złożona przez osoby opiekujące się kotami miejskim - dokarmiające, sterylizujące,leczące, prowadzące domy tymczasowe.
Dziękujemy wszystkim za uwagi, które to pismo kształtowały, i za zbieranie podpisów.
Wrocław, 7 listopada 2011 roku
Wolontariat
dla bezdomnych zwierząt
we Wrocławiu
Pismo nr 1/2011
Pan Wojciech Kaczkowski
Dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej
Departament Infrastruktury i Gospodarki
Urzędu Miejskiego Wrocławia
ul. G. Zapolskiej 2/4
50-032 Wrocław
Dotyczy: problemy ograniczania populacji kotów miejskich we Wrocławiu
W imieniu szerokiej rzeszy wolontariuszy, będących osobami prywatnymi i przedstawicielami organizacji pozarządowych, zajmujących się kotami miejskimi, a także lekarzy weterynarii i innych osób zainteresowanych tematem, przedstawiamy władzom miasta Wrocławia niniejszą opinię:
Prowadzony dotychczas program ograniczania populacji kotów miejskich/wolno żyjących we Wrocławiu posiada wiele ograniczeń hamujących jego skuteczność i wymaga niezwłocznych zmian.
Nasze wieloletnie doświadczenie jako wolontariuszy opiekujących się wolno żyjącymi kotami i wynikająca z niego znajomość zagadnienia pozwalają na sformułowanie występujących w tym zakresie problemów oraz przedstawienie postulatów, których wdrożenie przyczyniłoby się do usprawnienia i podniesienia efektywności kontroli populacji kotów.
Rościmy sobie prawo do ich przedstawienia, ponieważ faktycznie wykonujemy większość prac związanych z opieką na kotami miejskimi we Wrocławiu, które to zadanie, zgodnie z art. 11 ustawy o ochronie zwierząt, należy do zadań publicznych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie humanitarnej ochrony zwierząt.
Mimo ogromnego zaangażowania czasu, sił i wydatków ponoszonych przez wolontariuszy, a także częściowego wsparcia finansowego naszych działań przez miasto, populacja kotów miejskich we Wrocławiu kontrolowana jest tylko w ograniczonym zakresie.
Przyglądając się z ogromną troską i przerażeniem tak nikłym efektom naszej pracy i ogromowi wydanych pieniędzy, zwracamy się do władz miasta o niezwłoczne podjęcie z nami współpracy oraz uwzględnienie naszych doświadczeń, wiedzy i propozycji.
Brak właściwej kontroli nad populacją kotów miejskich rodzi nie tylko problemy i konflikty międzyludzkie w miejscach, gdzie koty przebywają, ale także trudny do zaakceptowania bezmiar cierpienia zwierząt, którego ignorowanie nie znajduje żadnego usprawiedliwienia i nie przystoi nowoczesnemu społeczeństwu obywatelskiemu oraz miastu o proeuropejskiej orientacji i aspiracjach.
Bariery skutecznej kontroli populacji kotów miejskich bytujących na terenie Wrocławia
1. Brak koordynacji i monitorowania działań.
Sterylizacja/kastracja kotów miejskich we Wrocławiu nie jest działaniem skoordynowanym i monitorowanym. Miasto przekazuje co prawda określone środki finansowe na zabiegi i karmę dla kotów miejskich, ale pozostałe problemy pozostawia na barkach wolontariuszy, którzy w swoim wolnym czasie i z wykorzystaniem swoich finansów zajmują się wyłapywaniem kotów, przewożeniem ich na zabiegi, opieką po zabiegach. Mimo dużych nakładów sił, efekty są wciąż niewystarczające ze względu na brak organizacji całego programu i brakujące jego ogniwa.
Prowadzi to do marnotrawstwa sił i środków publicznych i prywatnych, a efektem jest niedostateczna kontrola nad populacją kotów, co obserwujemy codziennie w naszej pracy wolontariackiej. Wciąż bowiem nasze działania mają charakter interwencyjny, zamiast systemowego rozwiązywania wyznaczonych zadań.
2. Zarządzanie dystrybucją talonów przez schronisko.
Przetarg w roku 2011 miał miejsce w lutym, a talony dostępne były od marca. W tym czasie większość kotek żyjących na wolności jest już ciężarna. Wymusza to przeprowadzanie zabiegów sterylizacji aborcyjnej, które są bardziej skomplikowane i niebezpieczne dla zwierząt, budzą sprzeciw wielu lekarzy weterynarii, a także generują wyższe koszty sterylizacji i opieki po zabiegu.
Limity miejsc w większości lecznic wyczerpują się w czerwcu/lipcu, czyli w okresie największej intensywności rozrodu kotek, a także najlepszym do wykonywania zabiegów.
3. Odłowienie, transport i przechowanie kota przed zabiegiem.
Poważnym problemem, z którym spotyka się wolontariusz, chcący wysterylizować kota wolno żyjącego, jest jego odłowienie, jak również transport i przechowanie przed zabiegiem.
Odłowienie to czynność żmudna, wymagająca czasu i cierpliwości, odbywająca się zazwyczaj w godzinach wieczornych i nocnych. Często zdarza się, że odłowienie jednego kota zajmuje kilka wieczorów. Wolontariusze nie dysponują odpowiednim sprzętem ułatwiającym to zadanie. Tylko niektórzy posiadają klatki, siatki, podbieraki, co powoduje, że chcąc pożyczyć przyrząd, trzeba czekać w kolejce oraz dostosować się do zmiennych i napiętych terminów użyczenia sprzętu. Wolontariusze są to także często osoby starsze, które nie mają sił i możliwości transportowania ciężkiej klatki z miotającym się w niej kotem.
4. Nieprecyzyjne określenie zakresu zabiegi sterylizacji/kastracji w SIWZ.
Według SIWZ do zamówienia na rok 2011 zabieg usługi weterynaryjnej jest określony jako: „Przeprowadzenie sterylizacji chirurgicznej kotki lub kastracji chirurgicznej kota”. Jest to określenie zbyt ogólnikowe i budzi poważne wątpliwości wolontariuszy oddających kota do zabiegu co do zastosowanych środków i metod oraz ich bezpieczeństwa dla zdrowia kota.
5. Wybór gabinetu wykonującego sterylizację/kastrację.
Sterylizacja/kastracja kotów wolno żyjących na bezpłatne talony w roku 2011 jest wykonywana przez gabinety (po jednym w siedmiu okręgach), których oferty zostały wybrane jako najkorzystniejsze ze względu na najniższą cenę w przetargu organizowany przez Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt we Wrocławiu.
Zwracamy uwagę, że:
– wyłączne kryterium najniższej ceny zabiegu wykonywanego na żywych istotach jest nieetyczne, a także nieadekwatne do cen rynkowych. Cena tego zabiegu w wybranych ofertach jest niższa niż 50 zł. Komercyjny koszt zabiegu sterylizacji kotki w gabinetach weterynaryjnych wynosi 120–200 zł;
– wybrane gabinety nie są zweryfikowane dobrym doświadczeniem i zaufaniem wolontariuszy i organizacji, które od lat zajmują się opieką nad kotami miejskimi i ich sterylizacją/kastracją;
– występujący w udzieleniu zamówienia podział na siedem okręgów nie ma uzasadnienia w praktyce. Wolontariusze przy wyborze gabinetów kierują się przede wszystkim ich dobrą opinią i doświadczeniem dotychczasowej współpracy, a nie lokalizacją;
– z relacji opiekunów kotów miejskich wiemy, że mają kłopoty z dotarciem do gabinetów weterynaryjnych. Siedem gabinetów wykonujących zabiegi to za mało jak na tak duże miasto, zwłaszcza że część z nich położona jest na peryferiach.
6. Brak miejsca do przetrzymania kotów przed i po zabiegu.
Jest to największy problem opiekunów oddających kota wolno żyjącego do zabiegu i bariera skutecznej realizacji programu kontroli populacji kotów miejskich. Opiekun bardzo często nie ma warunków, aby przechować kota, lub pod opieką w swoim domu tymczasowym ma już wiele zwierząt i nie może przyjąć następnego.
Często kot ze względu na zdziczenie lub choroby nie może być wypuszczony w domu wolontariusza i wymaga przetrzymania w specjalnych warunkach – osobnym pomieszczeniu lub specjalnej klatce.
Kota po zabiegu należy przetrzymać przez czas niezbędny do powrotu do normy wszystkich jego czynności fizjologicznych, co oznacza w przypadku kotek czas do 14 dni. Wiedzą o tym lekarze, opiekunowie, jak i powinni organizatorzy zamówienia. Problem braku miejsca do przetrzymania kota po zabiegu dotyczy zabiegów na talony, lecz także zabiegów wykonywanych za pieniądze wolontariuszy lub organizacji pozarządowych.
W związku z powyższym postulujemy:
1. Zmiana formy rozdysponowania środków na sterylizacje/kastracje kotów.
Uważamy, że udzielenie świadczenia w trybie przetargu nieograniczonego z najniższą ceną jako jedynym kryterium oceny ofert nie jest dobrym rozwiązaniem.
Należałby się zastanowić nad możliwością zastosowania także innych kryteriów oceny ofert, które uwzględniałyby aspekty jakościowe.
Należy także rozważyć korzyści wynikające z rozdzielenia środków pieniężnych pomiędzy organizacje pozarządowe, które przekazane środki mogłyby wykorzystać zgodnie z własnym rozeznaniem, a następnie się z tych pieniędzy rozliczyć.
Wydanie publicznych pieniędzy na sterylizację/kastracje kotów wolno żyjących w trybie przetargu nieograniczonego z kryterium najniższej ceny być może jest najprostszym rozwiązaniem dla jego organizatorów, ale budzi poważne zastrzeżenia co do jakości i dostępności zabiegów.
2. Dostępność talonów.
Talony powinny być dostępne od stycznia przez cały rok.
3. Zabezpieczenie środków na odłowienie i transport kotów.
Opiekunowie kotów potrzebują pomocy w ich odławianiu i transporcie do gabinetów weterynaryjnych. W ramach środków finansowych na realizację programu należy wiec uwzględnić pokrycie kosztów udzielenia takiej pomocy przez osobę (lub organizację) wyszkoloną, wyposażoną w odpowiedni sprzęt i środek transportu.
4. Szczegółowe określenie zakresu zabiegu sterylizacji/kastracji.
Niezależnie od ustalonej ostatecznie formy przekazania środków finansowych na sterylizacje/kastracje kotów powinno się określić bardziej szczegółowo, niż to miało miejsce w lutym 2011 roku oraz w poprzednich przetargach, zakres usługi weterynaryjnej.
Proponujemy, aby określenie to zawierało wykaz niezbędnych do przeprowadzenia zabiegu, jak i w okresie rekonwalescencji zwierzęcia, materiałów i lekarstw, jak np. konieczność zastosowania nici rozpuszczalnych, osłony przeciw zakażeniom i środków przeciwbólowych. Nie chodzi oczywiście o wymienienie materiałów i lekarstw z nazwy. W ten sposób określono by standard zabiegu, który musiałby być zachowany w każdym gabinecie.
Ten sam talon finansuje koszty (jak to określa SIWZ) zabiegu sterylizacji kotek i kastracji kotów. Są to jednak zabiegi różne pod względem kosztów, stopnia skomplikowania, jak i ewentualnych powikłań. Należałoby więc uwzględnić w zamówieniu na rok 2012, że zabieg wykonywany na kotce jest bardziej kosztowny niż na kocurze.
Zwracamy także uwagę, że ze względu na to, iż pojęcia sterylizacja i kastracja funkcjonują w różnych znaczeniach, należy dokładnie je określić, tak aby nie było wątpliwości, jakiego rodzaju zabieg ma być wykonany.
5.Lokal na przetrzymanie kota przed i po zabiegu.
Istnieją tu następujące możliwości:
– kota po zabiegu przetrzymuje gabinet, który zabieg wykonał (obecnie brak takich gabinetów we Wrocławiu),
– schronisko: tu potrzebne byłoby pomieszczenie i osoba, która opiekowałby się kotami po zabiegu, a schronisko udzielałoby wszelkich informacji wolontariuszowi, który oddał kota do przetrzymania, oraz umożliwiałoby mu kontakt ze zwierzęciem,
– miasto w ramach realizacji programu kontroli populacji kotów miejskich udostępniłoby
na określonych warunkach lokal na przetrzymywanie kotów przed i po zabiegu. Lokal mógłby być przekazany w zarządzanie koordynatorowi (pojedynczej osobie lub organizacji wyłonionej w drodze konkursu) do wykorzystania w miarę możliwości przez wolontariuszy z całego miasta.
6. Ustanowienie koordynatora realizacji programu.
Aby nadać działaniom charakter zorganizowany, proponujemy powołanie koordynatora re-alizacji programu kontroli populacji kotów miejskich, będącego pojedynczą osobą lub organi-zacją wyłonioną w drodze konkursu. Zadaniem koordynatora byłoby:
– współpraca z wolontariuszami, w tym m.in. organizowanie pomocy przy odławianiu kotów i ich transporcie, pomoc przy umawianiu zabiegów, pośredniczenie między osobami prowadzącymi domy tymczasowe w celu wyszukania wolnych miejsc do przetrzymania kota po zabiegu;
– zarządzanie lokalem służącym do przetrzymywania kotów po zabiegu;
– planowanie i monitorowanie wykonania programu oraz składanie sprawozdań;
– wyjaśnianie i propagowanie programu sterylizacji/kastracji bezdomnych zwierząt i interwencja w przypadku pojawienia się konfliktów międzyludzkich w miejscach bytowania kotów;
- dystrybucja talonów na bezpłatną sterylizację kotów;
– ośredniczenie w kontaktach wolontariuszy z urzędem i schroniskiem.
Opisane powyżej problemy wymagają rozwinięcia i omówienia.
W imieniu niżej podpisanych zwracamy się o uwzględnienie naszych doświadczeń i propozycji.
Ze swojej strony jesteśmy gotowi do wyjaśnień, a przede wszystkim uczestnictwa w działaniach zmierzających do uczynienia programu kontroli populacji kotów miejskich bardziej skutecznym.
W związku z tym oczekujemy na odpowiedź i spotkanie w celu omówienia wniesionych przez nas postulatów.
Prosimy o odpowiedź na adres:
W załączeniu:
61 list z podpisami zatytułowanych: „Załącznik nr … do pisma nr 1/2011 z dnia 7 listopada w sprawie barier skutecznej realizacji programu kontroli populacji kotów miejskich bytujących na terenie Wrocławia”. Listy zawierają 527 podpisów.
Do wiadomości:
1. Maciej Bluj, Wiceprezydent Wrocławia
2. Anna Korejwo, Prezes Zarządu Oddziału Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami we Wrocławiu
3.Zofia Białoszewska, Dyrektor Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt we Wrocławiu
Z tego wynika, że urząd także nas prosi o konsultację, którą zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt musi przeprowadzić w ciągu 21 dni, tj. w tym przypadku do 21 lutego 2012. Do końca marca uchwała musi być przyjęta przez Radę Miejską.
Bardzo prosimy o uwagi i wskazówki
Projekt
UCHWAŁA NR……......../2012
RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA
z dnia……………..……..2012 r.
w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław w 2012 roku
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm. )) i art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm. )) Rada Miejska Wrocławia uchwala, co następuje:
§1
Przyjmuje się program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wrocławia.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik
do uchwały Nr………..…
Rady Miejskiej Wrocławia
z dnia……………...2012 r.
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław w 2012 roku
§ 1
Celem programu zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Wrocław jest:
1) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom z terenu Gminy oraz poszukiwanie nowych właścicieli dla zwierząt;
2) ograniczenie populacji bezdomnych zwierząt;
3) sprawowanie opieki nad kotami wolno żyjącymi;
4) edukacja mieszkańców w zakresie humanitarnego traktowania zwierząt oraz obowiązków właścicieli wobec zwierząt domowych.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) Gminie, należy przez to rozumieć Gminę Wrocław;
2) Schronisku, należy przez to rozumieć Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt przy ul. Ślazowej 2 we Wrocławiu, prowadzone przez organizację społeczną, która została wyłoniona w otwartym konkursie ofert na realizację zadania pn. „Zapewnianie opieki zwierzętom bezdomnym na terenie Gminy Wrocław”;
3) Zwierzętach bezdomnych, należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały;
4) Zwierzętach domowych, należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
5) Kotach wolno żyjących, należy przez to rozumieć koty urodzone lub żyjące na wolności (żyjące w otoczeniu człowieka w stanie dzikim);
6) Programie, należy przez to rozumieć Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności na terenie Gminy Wrocław w 2012 roku.
§ 3
1. Działania związane z realizacją Programu prowadzą:
1) Schronisko;
2) Straż Miejska Wrocławia;
3) Organizacje społeczne, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt.
2. Działania związane ze znakowaniem psów i ich rejestracją prowadzi Wydział Środowiska i Rolnictwa;
3. Funkcje koordynatorów działań związanych z realizacją Programu pełnią
w zakresie posiadanych kompetencji: Departament Nieruchomości
i Eksploatacji oraz Departament Infrastruktury i Gospodarki.
§ 4
1. Działania związane z zapewnieniem opieki bezdomnym zwierzętom na terenie Gminy realizowane są poprzez:
1) wyłapywanie z terenu Gminy zwierząt bezdomnych, w pierwszej kolejności, chorych, rannych lub takich, które stanowią zagrożenie dla mieszkańców;
2) zapewnienie zwierzętom bezdomnym miejsc w Schronisku oraz objęcie ich opieką pielęgnacyjną i weterynaryjną;
3) prowadzenie w Schronisku sterylizacji chirurgicznej zwierząt przebywających tymczasowo w schronisku;
4) znakowanie wszystkich psów w Schronisku elektronicznymi mikroprocesorami i ich rejestracja;
5) poszukiwanie nowych właścicieli dla zwierząt bezdomnych, przebywających tymczasowo w Schronisku;
6) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt bezdomnych;
7) współpracę z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, w celu poszukiwania domów docelowych lub tymczasowych dla psów i kotów.
2. Ograniczenie liczby zwierząt bezdomnych realizowane jest poprzez:
1) prowadzenie działań edukacyjnych wśród mieszkańców w zakresie opieki nad zwierzętami oraz humanitarnego, odpowiedzialnego i zgodnego z prawem ich traktowania;
2) prowadzenie bezpłatnego programu znakowania i rejestracji oznakowanych psów;
3) egzekwowane przepisów prawa, w tym lokalnego, w zakresie obowiązków właścicieli zwierząt domowych, określonych przepisami o utrzymaniu czystości i porządku.
4) propagowanie sterylizacji chirurgicznej zwierząt;
5) umożliwienie bezpłatnego usypiania „ślepych miotów” właścicielom zwierząt domowych;
6) wyznaczenie w Schronisku miejsca dla zwierząt gospodarskich;
7) współpraca z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt w zakresie promowania przeciwdziałania bezdomności psów i kotów.
3. Opieka nad kotami wolno żyjącymi oraz ograniczenie ich populacji realizowana jest poprzez:
1) umożliwienie społecznym opiekunom kotów wolno żyjących wykonywania u tych zwierząt zabiegów sterylizacji chirurgicznej na koszt Gminy;
2) pomoc w dokarmianiu kotów wolno żyjących poprzez nieodpłatne wydawanie zarejestrowanym, społecznym opiekunom tych zwierząt karmy suchej;
3) udzielanie społecznym opiekunom kotów przez Schronisko doraźnej pomocy podczas wyłapywania kotów do sterylizacji chirurgicznej;
4) przygotowanie i rozpropagowanie apelu do zarządców i właścicieli nieruchomości na terenie Gminy o przystosowanie obiektów tak, aby koty wolno żyjące znalazły schronienie;
5) udzielanie społecznym opiekunom kotów przez Schronisko doraźnej pomocy w leczeniu chorych kotów wolno żyjących;
6) przyjmowanie do Schroniska w celu leczenia kotów wolno żyjących, które zachorowały bądź uległy wypadkom;
7) umożliwienie społecznym opiekunom kotów bezpłatnego usypiania „ślepych miotów" wolno żyjących kocic w Schronisku;

4. Edukacja mieszkańców w zakresie humanitarnego i odpowiedzialnego traktowania zwierząt realizowana jest poprzez:
1) działania edukacyjne w zakresie odpowiedzialnej i właściwej opieki nad zwierzętami, ich humanitarnego traktowania, propagowania sterylizacji i kastracji oraz znakowania, a także adopcji zwierząt bezdomnych;
2) współpraca z organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt w organizowaniu akcji, konkursów, prelekcji i innych przedsięwzięć, których celem jest propagowanie zapobiegania bezdomności zwierząt i właściwego stosunku do nich;
3) zamieszczanie na stronach internetowych treści propagujących humanitarny i odpowiedzialny stosunek do zwierząt.
§ 5
1. Finansowanie działań realizowane będzie ze środków przeznaczonych na prowadzenie Schroniska oraz środków Wydziału Środowiska i Rolnictwa – łącznie 2 530 000zł.
2. Zadania dotyczące prowadzenia Schroniska, zorganizowania pogotowia dla zwierząt, koordynacji akcji sterylizacji chirurgicznej i dokarmiania kotów wolno żyjących a także, częściowo działań edukacyjnych Gmina powierzyła w drodze konkursu organizacji pozarządowej, która uzupełni finansowanie zadania swoim wkładem finansowym i rzeczowym.
9 stycznia 2012 r. otrzymaliśmy z urzędu miasta odpowiedź na nasze pismo, podpisane przez 527 osób. Pismo to było adresowane do Dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej Wojciecha Kaczkowskiego, który jest jednocześnie zastępcą Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki, departamentu wykonującego czynności związane ze zwierzchnictwem Prezydenta nad Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt, i także przez p. dyrektora została podpisana odpowiedź.
Wcześniej 4 stycznia w urzędzie zostało złożone zapytanie o losy naszego pisma, ponieważ (zgodnie z KPA) minął miesięczny termin na udzielenie odpowiedzi przez urząd.
Poniżej wklejam skany i linki . Przepraszam za różną wielkość stron, ale mam nadzieję, że są czytelne.
Prosimy o uwagi po przeczytaniu.



http://imageshack.us/photo/my-images/225/1jpgaoe.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/208/2jpguo.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/716/3jpgo.jpg/
Oto ostateczna wersja pisma w sprawie sterylizacji kotów miejskich. Pod pismem zebraliśmy 527 podpisów. Teraz czekamy na odpowiedź miasta i przede wszystkim na zaproszenie do rozmowy.
Duża część podpisów została złożona przez osoby opiekujące się kotami miejskim - dokarmiające, sterylizujące,leczące, prowadzące domy tymczasowe.
Dziękujemy wszystkim za uwagi, które to pismo kształtowały, i za zbieranie podpisów.
Wrocław, 7 listopada 2011 roku
Wolontariat
dla bezdomnych zwierząt
we Wrocławiu
Pismo nr 1/2011
Pan Wojciech Kaczkowski
Dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej
Departament Infrastruktury i Gospodarki
Urzędu Miejskiego Wrocławia
ul. G. Zapolskiej 2/4
50-032 Wrocław
Dotyczy: problemy ograniczania populacji kotów miejskich we Wrocławiu
W imieniu szerokiej rzeszy wolontariuszy, będących osobami prywatnymi i przedstawicielami organizacji pozarządowych, zajmujących się kotami miejskimi, a także lekarzy weterynarii i innych osób zainteresowanych tematem, przedstawiamy władzom miasta Wrocławia niniejszą opinię:
Prowadzony dotychczas program ograniczania populacji kotów miejskich/wolno żyjących we Wrocławiu posiada wiele ograniczeń hamujących jego skuteczność i wymaga niezwłocznych zmian.
Nasze wieloletnie doświadczenie jako wolontariuszy opiekujących się wolno żyjącymi kotami i wynikająca z niego znajomość zagadnienia pozwalają na sformułowanie występujących w tym zakresie problemów oraz przedstawienie postulatów, których wdrożenie przyczyniłoby się do usprawnienia i podniesienia efektywności kontroli populacji kotów.
Rościmy sobie prawo do ich przedstawienia, ponieważ faktycznie wykonujemy większość prac związanych z opieką na kotami miejskimi we Wrocławiu, które to zadanie, zgodnie z art. 11 ustawy o ochronie zwierząt, należy do zadań publicznych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie humanitarnej ochrony zwierząt.
Mimo ogromnego zaangażowania czasu, sił i wydatków ponoszonych przez wolontariuszy, a także częściowego wsparcia finansowego naszych działań przez miasto, populacja kotów miejskich we Wrocławiu kontrolowana jest tylko w ograniczonym zakresie.
Przyglądając się z ogromną troską i przerażeniem tak nikłym efektom naszej pracy i ogromowi wydanych pieniędzy, zwracamy się do władz miasta o niezwłoczne podjęcie z nami współpracy oraz uwzględnienie naszych doświadczeń, wiedzy i propozycji.
Brak właściwej kontroli nad populacją kotów miejskich rodzi nie tylko problemy i konflikty międzyludzkie w miejscach, gdzie koty przebywają, ale także trudny do zaakceptowania bezmiar cierpienia zwierząt, którego ignorowanie nie znajduje żadnego usprawiedliwienia i nie przystoi nowoczesnemu społeczeństwu obywatelskiemu oraz miastu o proeuropejskiej orientacji i aspiracjach.
Bariery skutecznej kontroli populacji kotów miejskich bytujących na terenie Wrocławia
1. Brak koordynacji i monitorowania działań.
Sterylizacja/kastracja kotów miejskich we Wrocławiu nie jest działaniem skoordynowanym i monitorowanym. Miasto przekazuje co prawda określone środki finansowe na zabiegi i karmę dla kotów miejskich, ale pozostałe problemy pozostawia na barkach wolontariuszy, którzy w swoim wolnym czasie i z wykorzystaniem swoich finansów zajmują się wyłapywaniem kotów, przewożeniem ich na zabiegi, opieką po zabiegach. Mimo dużych nakładów sił, efekty są wciąż niewystarczające ze względu na brak organizacji całego programu i brakujące jego ogniwa.
Prowadzi to do marnotrawstwa sił i środków publicznych i prywatnych, a efektem jest niedostateczna kontrola nad populacją kotów, co obserwujemy codziennie w naszej pracy wolontariackiej. Wciąż bowiem nasze działania mają charakter interwencyjny, zamiast systemowego rozwiązywania wyznaczonych zadań.
2. Zarządzanie dystrybucją talonów przez schronisko.
Przetarg w roku 2011 miał miejsce w lutym, a talony dostępne były od marca. W tym czasie większość kotek żyjących na wolności jest już ciężarna. Wymusza to przeprowadzanie zabiegów sterylizacji aborcyjnej, które są bardziej skomplikowane i niebezpieczne dla zwierząt, budzą sprzeciw wielu lekarzy weterynarii, a także generują wyższe koszty sterylizacji i opieki po zabiegu.
Limity miejsc w większości lecznic wyczerpują się w czerwcu/lipcu, czyli w okresie największej intensywności rozrodu kotek, a także najlepszym do wykonywania zabiegów.
3. Odłowienie, transport i przechowanie kota przed zabiegiem.
Poważnym problemem, z którym spotyka się wolontariusz, chcący wysterylizować kota wolno żyjącego, jest jego odłowienie, jak również transport i przechowanie przed zabiegiem.
Odłowienie to czynność żmudna, wymagająca czasu i cierpliwości, odbywająca się zazwyczaj w godzinach wieczornych i nocnych. Często zdarza się, że odłowienie jednego kota zajmuje kilka wieczorów. Wolontariusze nie dysponują odpowiednim sprzętem ułatwiającym to zadanie. Tylko niektórzy posiadają klatki, siatki, podbieraki, co powoduje, że chcąc pożyczyć przyrząd, trzeba czekać w kolejce oraz dostosować się do zmiennych i napiętych terminów użyczenia sprzętu. Wolontariusze są to także często osoby starsze, które nie mają sił i możliwości transportowania ciężkiej klatki z miotającym się w niej kotem.
4. Nieprecyzyjne określenie zakresu zabiegi sterylizacji/kastracji w SIWZ.
Według SIWZ do zamówienia na rok 2011 zabieg usługi weterynaryjnej jest określony jako: „Przeprowadzenie sterylizacji chirurgicznej kotki lub kastracji chirurgicznej kota”. Jest to określenie zbyt ogólnikowe i budzi poważne wątpliwości wolontariuszy oddających kota do zabiegu co do zastosowanych środków i metod oraz ich bezpieczeństwa dla zdrowia kota.
5. Wybór gabinetu wykonującego sterylizację/kastrację.
Sterylizacja/kastracja kotów wolno żyjących na bezpłatne talony w roku 2011 jest wykonywana przez gabinety (po jednym w siedmiu okręgach), których oferty zostały wybrane jako najkorzystniejsze ze względu na najniższą cenę w przetargu organizowany przez Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt we Wrocławiu.
Zwracamy uwagę, że:
– wyłączne kryterium najniższej ceny zabiegu wykonywanego na żywych istotach jest nieetyczne, a także nieadekwatne do cen rynkowych. Cena tego zabiegu w wybranych ofertach jest niższa niż 50 zł. Komercyjny koszt zabiegu sterylizacji kotki w gabinetach weterynaryjnych wynosi 120–200 zł;
– wybrane gabinety nie są zweryfikowane dobrym doświadczeniem i zaufaniem wolontariuszy i organizacji, które od lat zajmują się opieką nad kotami miejskimi i ich sterylizacją/kastracją;
– występujący w udzieleniu zamówienia podział na siedem okręgów nie ma uzasadnienia w praktyce. Wolontariusze przy wyborze gabinetów kierują się przede wszystkim ich dobrą opinią i doświadczeniem dotychczasowej współpracy, a nie lokalizacją;
– z relacji opiekunów kotów miejskich wiemy, że mają kłopoty z dotarciem do gabinetów weterynaryjnych. Siedem gabinetów wykonujących zabiegi to za mało jak na tak duże miasto, zwłaszcza że część z nich położona jest na peryferiach.
6. Brak miejsca do przetrzymania kotów przed i po zabiegu.
Jest to największy problem opiekunów oddających kota wolno żyjącego do zabiegu i bariera skutecznej realizacji programu kontroli populacji kotów miejskich. Opiekun bardzo często nie ma warunków, aby przechować kota, lub pod opieką w swoim domu tymczasowym ma już wiele zwierząt i nie może przyjąć następnego.
Często kot ze względu na zdziczenie lub choroby nie może być wypuszczony w domu wolontariusza i wymaga przetrzymania w specjalnych warunkach – osobnym pomieszczeniu lub specjalnej klatce.
Kota po zabiegu należy przetrzymać przez czas niezbędny do powrotu do normy wszystkich jego czynności fizjologicznych, co oznacza w przypadku kotek czas do 14 dni. Wiedzą o tym lekarze, opiekunowie, jak i powinni organizatorzy zamówienia. Problem braku miejsca do przetrzymania kota po zabiegu dotyczy zabiegów na talony, lecz także zabiegów wykonywanych za pieniądze wolontariuszy lub organizacji pozarządowych.
W związku z powyższym postulujemy:
1. Zmiana formy rozdysponowania środków na sterylizacje/kastracje kotów.
Uważamy, że udzielenie świadczenia w trybie przetargu nieograniczonego z najniższą ceną jako jedynym kryterium oceny ofert nie jest dobrym rozwiązaniem.
Należałby się zastanowić nad możliwością zastosowania także innych kryteriów oceny ofert, które uwzględniałyby aspekty jakościowe.
Należy także rozważyć korzyści wynikające z rozdzielenia środków pieniężnych pomiędzy organizacje pozarządowe, które przekazane środki mogłyby wykorzystać zgodnie z własnym rozeznaniem, a następnie się z tych pieniędzy rozliczyć.
Wydanie publicznych pieniędzy na sterylizację/kastracje kotów wolno żyjących w trybie przetargu nieograniczonego z kryterium najniższej ceny być może jest najprostszym rozwiązaniem dla jego organizatorów, ale budzi poważne zastrzeżenia co do jakości i dostępności zabiegów.
2. Dostępność talonów.
Talony powinny być dostępne od stycznia przez cały rok.
3. Zabezpieczenie środków na odłowienie i transport kotów.
Opiekunowie kotów potrzebują pomocy w ich odławianiu i transporcie do gabinetów weterynaryjnych. W ramach środków finansowych na realizację programu należy wiec uwzględnić pokrycie kosztów udzielenia takiej pomocy przez osobę (lub organizację) wyszkoloną, wyposażoną w odpowiedni sprzęt i środek transportu.
4. Szczegółowe określenie zakresu zabiegu sterylizacji/kastracji.
Niezależnie od ustalonej ostatecznie formy przekazania środków finansowych na sterylizacje/kastracje kotów powinno się określić bardziej szczegółowo, niż to miało miejsce w lutym 2011 roku oraz w poprzednich przetargach, zakres usługi weterynaryjnej.
Proponujemy, aby określenie to zawierało wykaz niezbędnych do przeprowadzenia zabiegu, jak i w okresie rekonwalescencji zwierzęcia, materiałów i lekarstw, jak np. konieczność zastosowania nici rozpuszczalnych, osłony przeciw zakażeniom i środków przeciwbólowych. Nie chodzi oczywiście o wymienienie materiałów i lekarstw z nazwy. W ten sposób określono by standard zabiegu, który musiałby być zachowany w każdym gabinecie.
Ten sam talon finansuje koszty (jak to określa SIWZ) zabiegu sterylizacji kotek i kastracji kotów. Są to jednak zabiegi różne pod względem kosztów, stopnia skomplikowania, jak i ewentualnych powikłań. Należałoby więc uwzględnić w zamówieniu na rok 2012, że zabieg wykonywany na kotce jest bardziej kosztowny niż na kocurze.
Zwracamy także uwagę, że ze względu na to, iż pojęcia sterylizacja i kastracja funkcjonują w różnych znaczeniach, należy dokładnie je określić, tak aby nie było wątpliwości, jakiego rodzaju zabieg ma być wykonany.
5.Lokal na przetrzymanie kota przed i po zabiegu.
Istnieją tu następujące możliwości:
– kota po zabiegu przetrzymuje gabinet, który zabieg wykonał (obecnie brak takich gabinetów we Wrocławiu),
– schronisko: tu potrzebne byłoby pomieszczenie i osoba, która opiekowałby się kotami po zabiegu, a schronisko udzielałoby wszelkich informacji wolontariuszowi, który oddał kota do przetrzymania, oraz umożliwiałoby mu kontakt ze zwierzęciem,
– miasto w ramach realizacji programu kontroli populacji kotów miejskich udostępniłoby
na określonych warunkach lokal na przetrzymywanie kotów przed i po zabiegu. Lokal mógłby być przekazany w zarządzanie koordynatorowi (pojedynczej osobie lub organizacji wyłonionej w drodze konkursu) do wykorzystania w miarę możliwości przez wolontariuszy z całego miasta.
6. Ustanowienie koordynatora realizacji programu.
Aby nadać działaniom charakter zorganizowany, proponujemy powołanie koordynatora re-alizacji programu kontroli populacji kotów miejskich, będącego pojedynczą osobą lub organi-zacją wyłonioną w drodze konkursu. Zadaniem koordynatora byłoby:
– współpraca z wolontariuszami, w tym m.in. organizowanie pomocy przy odławianiu kotów i ich transporcie, pomoc przy umawianiu zabiegów, pośredniczenie między osobami prowadzącymi domy tymczasowe w celu wyszukania wolnych miejsc do przetrzymania kota po zabiegu;
– zarządzanie lokalem służącym do przetrzymywania kotów po zabiegu;
– planowanie i monitorowanie wykonania programu oraz składanie sprawozdań;
– wyjaśnianie i propagowanie programu sterylizacji/kastracji bezdomnych zwierząt i interwencja w przypadku pojawienia się konfliktów międzyludzkich w miejscach bytowania kotów;
- dystrybucja talonów na bezpłatną sterylizację kotów;
– ośredniczenie w kontaktach wolontariuszy z urzędem i schroniskiem.
Opisane powyżej problemy wymagają rozwinięcia i omówienia.
W imieniu niżej podpisanych zwracamy się o uwzględnienie naszych doświadczeń i propozycji.
Ze swojej strony jesteśmy gotowi do wyjaśnień, a przede wszystkim uczestnictwa w działaniach zmierzających do uczynienia programu kontroli populacji kotów miejskich bardziej skutecznym.
W związku z tym oczekujemy na odpowiedź i spotkanie w celu omówienia wniesionych przez nas postulatów.
Prosimy o odpowiedź na adres:
W załączeniu:
61 list z podpisami zatytułowanych: „Załącznik nr … do pisma nr 1/2011 z dnia 7 listopada w sprawie barier skutecznej realizacji programu kontroli populacji kotów miejskich bytujących na terenie Wrocławia”. Listy zawierają 527 podpisów.
Do wiadomości:
1. Maciej Bluj, Wiceprezydent Wrocławia
2. Anna Korejwo, Prezes Zarządu Oddziału Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami we Wrocławiu
3.Zofia Białoszewska, Dyrektor Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt we Wrocławiu